Jesper Ampiainen Szwecja   Andrzej Nowicki  

partia korespondencyjna rozegrana przez internet
1997

 

Otwarcie pionkiem hetmańskim  [D02]

                 1.     Sg1 - f3      d7 - d5
                 2.      d2 - d4     Sg8 - f6
                 3.     Gc1 - f4

       
          Otwarcie, które należy sklasyfikować jako "otwarcie 
          pionkiem hetmańskim"
. Tak nazywa się debiut, w którym po 
          posunięciach 1.d4 d5 białe wybiorą kontynuację, która nie 
          może zostać zakwalifikowana do żadnego ze "standartowych" 
          debiutów.

                 3.      . . .        c7 - c5

          Powstaje identyczna pozycja z partii Capablanca-Maróczy 
          ze słynnego turnieju w Nowym Jorku w 1924r. Tam, w  
          rezultacie nietypowej gry białych w debiucie czarne 
          uzyskały szybkie wyrównanie.

                4.      e2 - e3     Hd8 - b6

          Wykorzystuje za wczesny wypad Gc1-f4. Teraz by bronić 
          pionka b2 biały hetman musi stanąć bardzo nienaturalnie.

                5.     Hd1 - c1

          Inne możliwości białych to 5.Sc3 c4! 6.Wb1 Gf5 (wg 
          Alechina)

                5.      . . .       Sb8 - c6

          Z trzykrotnym atakiem na punkt d4.

                6.      c2 - c3     Gc8 - f5 !

Silny ruch. Wymusza pobicie pionka na c5, a goniec zajmuje ważną przekątną. 

 

                7.      d4 x c5

          Po 7.Ge2 nastąpiłoby  7...cxd4 8.cxd4 Sb4

                7.      . . .       Hb6 x c5

          Nienaturalna pozycja białego hetmana, stwarza już groźbę
          8...Sb4

                8.     Sb1 - d2     Wc1 - c8
                9.     Sd2 - b3     Hc5 - b6
               10.     Sb3 - d4

          W partii Capablanca-Maróczy gra toczyła się dalej: 10.Hd2 
          e6 11.Gd3 Ge4! 12.He2 Ge7 13.O-O O-O itd.

               10.      . . .       Gf5 - e4
               11.     Sd4 x c6

          Biały skoczek wykonał aż 4 ruchy by wymienić się za 
          czarnego skoczka. Taka wymiana jest dla czarnych 
          korzystna.

               11.      . . .        b7 x c6
               12.      a2 - a4      a7 - a5

 

Białe mają "przyzostałego" pionka b2. Ten pion będzie słabością. Ruch a7-a5 blokuje hetmańskie skrzydło białych

 

 

                13.     Sf3 - e5

          Należało raczej wyprowadzić gońca na e2.

 

 

 

                13.      . . .       Sf6 - d7 !

          W powstałej pozycji czarny król nie musi wykonywać 
          roszady. Czarne opanowały przekątną b1-h7 uniemożliwiając 
          zagranie białym Wa1-b1 a bez tego ruchu słabość pionka b2 
          jest wyraźnie odczuwalna. Do "pełni szczęscia" brakuje 
          czarnym tylko możliwości zagrania Wc8-b8 i dlatego 
          celem ich gry jest zneutralizowanie czarnopolowego 
          gońca białych poprzez manewr f7-f6 i e7-e5

                14.     Se5 x d7     Ke8 x d7
                15.      f2 - f3     Ge4 - g6
                16.     Gf1 - e2      f7 - f6
                17.     Ge2 - d1

          Nienajlepsze było 17.O-O po 17...e5 18.Gg3 Gc5 19.Gf2 Wb8

                17.      . . .        e7 - e5
                18.     Gf4 - g3     Gf8 - c5
                19.     Gg3 - f2     Wc8 - b8

          Czarne mają lepszą pozycję. Mają przewagę w centrum i 
          stworzyły białym słabe pionki b2 i e3.

 

 

 

                20.      . . .        d5 - d4 !

          Stawia białe przed trudnym wyborem, albo przyjmą 
          następujące teraz wymiany pionków, a ich król pozostanie 
          w centrum; albo oddadzą pionka ale zabezpieczą króla.

                21.      e3 - e4

          Białe wybierają to drugie.

                21.      . . .        d4 x c3
                22.      O - O

          Nie można było 22.Hxc3 bo "wisiał" goniec f2.

                22.      . . .       Gc5 - d4

          Zdobytego pionka trzeba bronić.

                23.     Gd1 - c2     Wh8 - d8
                24.      g2 - g4     Gd7 - c7
                25.     Kg1 - g2     Wd8 - d6

          Wszystkie ważne czarne pola w obozie białych są 
          kontrolowane przez czarne, dlatego ustawiają one swoje 
          figury właśnie na tych polach.

               26.      Hc1 - a3     Hb6 - b4
               27.      Ha3 x b4     Wb8 x b4
               28.      Gf2 - e1     Gg6 - f7

 

Słabość na b3 daje się białym we znaki. Mają już jednego pionka mniej. Drugi pionek straty oznacza pewną przegraną.

                29.     Wa1 - a3

          Ten nienaturalny ruch był niestety wymuszony. Gdyby białe 
          zagrały Wa1-b1 to po c6-c5 i Wd6-b6 nie mogłyby obronić 
          pionka b3.

                29.      . . .       Gf7 - c4 !          

 

Wtrącenie, które na chwilę odrzuca białą wieżę f1. Po przyjęciu gońca czarne uzyskiwały świetną pozycję po Wb4-b2.

 

 

                30.     Wf1 - h1      c6 - c5
                31.     Kg2 - g3

          Białe nie mają już dobrych ruchów! Po Gg3 lub Gh4 czarne  
          grałyby 31...Wdb6 i po 32.Wb1 Gxb3 33.Gxb3 Wxb3 34.Wxb3 
          Wxb3 35.c2!
i czarne dorabiają hetmana.

                31.      . . .       Gc4 - g8
                32.      h2 - h4     Wd6 - b6 i białe poddały się

 

                   powrót