Ryszard Kasperek (2313) - Andrzej Nowicki (1800)

                                                                     
IV Mistrzostwa woj.Podkarpackiego Spółdzielczych Domów Kultury
  29.10.2000  Mielec (tempo '30)

 

Debiut czterech skoczków  [C47]

                 1.    e2 - e4        e7 - e5
                 2.   Sg1 - f3       Sb8 - c6
                 3.   Sb1 - c3       Sg8 - f6

          Powstała pozycja "debiutu czterech skoczków". Debiut ten 
          był przedmiotem analiz Paulsena a w późniejszym okresie 
          Rubinsteina. Charakteryzuje się spokojną (zwykle) grą.

                 4.    d2 - d4

          Najczęsciej grywa się 4.Gb5 (wariant hiszpański)

                 4.     . . .         e5 x d4
                 5.   Sf3 x d4

          Spokojna kontynuacja. Ciekawą możliwością prowadzącą do 
          ostrych pozycji jest 5.Sd5 (tzw.wariant belgradzki)

                 5.     . . .        Gf8 - b4

          Wiążąc gońcem skoczka, czarne wymuszają wymianę 
          centralnego skoczka d4. Wtej chwili "zawisł" pionek e4, a 
          naturalna kontynuacja 6.Gd3 nie przechodzi (6...Sxd4)

                 6.   Sd4 x c6        b7 x c6
                 7.   Gf1 - d3         O - O
                 8.     O - O        Hd8 - e7

          W tym stadium gry oprócz naturalnego rozwoju należy 
          walczyć o punkt e5. Czarne starają się uniemożliwić 
          przeforsowanie pionka e4 co z kolei otworzyłoby drogę 
          białopolowemu gońcowi przeciwnika i silny nacisk na h7

                 9.   Gc1 - g5        h7 - h6
                10.   Gg5 - h4       Wf8 - e8
                11.   Wf1 - e1        d7 - d6

 

Białe mają lepszą strukturę pionkową. W dalszym ciągu mają możliwości by przeprowadzić manewr e4-e5 (po uprzednim f2-f4). Czarne maja zdwojonego pionka, który może być później obiektem ataku. 
Czarne mogły pobić gońcem skoczka c3 dublując przeciwnikowi pionki na linii c, byłaby to jednak pozorna korzyść.Czarne straciłyby ważnego czarnopolowego gońca, który może przecież doskonale grać z pola b6, a poza tym białe wykorzystując związanie na f6 wymusiłyby dalsze osłabienia czarnych pionków poprzez ruch Hd1-f3

                12.    a2 - a3

          To nie jest dobry pomysł. Białe liczyłu na pobicie Gxc3
          tymczasem same pomagają przeciwnikowi poprawić pozycję.
          Goniec z b6 będzie dla białych groźniejszy niż na b4.
          Lepsze było 12.f2-f4 czy nawet spokojne 12.Kh1
          późniejszym f2-f4 i forsowaniem e4-e5

                12.     . . .        Gb4 - a5
                13.    b2 - b4       Ga5 - b6

          Pozycja czarnych nieco się poprawiła. Ich czarnopolowy  
          goniec zaczął już grać. Główna przekątna a1-h8 została 
          znacznie odsłonięta. Dlatego wskazane jest posiadanie 
          czarnopolowego gońca, który może ją w przyszłości zająć. 
          Jeśli białe zechcą wymienić gońca czarnych np. przez 
          Sc3-a4 to poprawią strukturę czarnych pionków (po axb6).

                14.   Hd1 - d2        a7 - a5

          Dobre też było 14...Gd4. Ruch w partii jest o tyle lepszy,
          że osłabia białe pionki na skrzydle hetmańskim. Ruch 
          Gb6-d4 i tak nastąpi, a pole a5 może zostać wykorzystane 
          przez czarną wieżę do szybkiego przerzutu (np.Wa8xa5-h5)

                15.    b4 x a5

 

                15.     . . .        Gb6 - d4

          Goniec wchodzi na osłabioną główną przekątną. Pionka a5
          tak czarne mogą odbić w każdej chwili. Zyskują cenne 
          tempo, gdyż teraz grozi He5

                16.    Wa1 - b1      He7 - e5
                17.    Sc3 - e2      Sf6 - g4

          Grozi mat na h2

                18.    Gh4 - g3

          Wydaje się, że białe łatwo odparły nacisk czarnych.

 

                18.     . . .        Gd4 x f2+ !

          Czarne oddają figurę za dwa pionki uzyskując w zamian 
          silny atak na króla.

                19.    Gg3 x f2      He5 x h2+
                20.    Kg1 - f1      We8 - e6

           Z groźbą 21...Wf6 i decydującym atakiem po linii f

                21.    Se2 - g1

          Skoczek ustępuje pole wieży, której celem będzie obrona 
          gońca f2. Pozycja białych robi się bardzo ścieśniona

                21.     . . .        We6 - f6
                22.    We1 - e2      Kh2 - h1
                23.     a5 - a6 ??

          To jest decydujący błąd. Jedynym chociaż bardzo trudnym do
          znalezienia przy takim tempie gry był ruch 23.Hc3! po 
          ktorym czarne mogły zremisować na dwa sposoby:
          1) 23...Sh2+ 24.Ke1 Hxg2 25.Hxc6 Wxf2 26.Hax8 Hxg1+ 27.Kd2
             Sf3+ 28.Kc3 Hxb1 29.Hxc8+ Kh7 30.Wxf2 He1+ 31.Kb1 Hxf2 
             32.Hxc7+ remis
          2) 23...Hh4 24.Sh3 Sxf2 25.Wxf2 Gxh3 26.Wxf6 gxf6 27.gxh3 
             Hxh3+ 28.Kf2 Hh4+ 29.Kf3 Hh5+ z wiecznym szachem

                23.     . . .        Sg4 - h2+
                24.    Kf1 - e1      Hh1 x g1+
          i wobec nieuchronnego mata białe poddały się.

  

                   powrót