Andrzej Nowicki  -  Sabahaddin Bilsel   Turcja

partia korespondencyjna rozegrana przez internet
20.X. - 25.XI.1998

 

Obrona sycylijska  [B99]

                 1.    e2 - e4        c7 - c5

        "Obrona sycylijska" jest jednym z najpopularniejszych otwarć
        spotykanych w praktyce turniejowej. Duża różnorodność 
        wariantów i planów gry w tychże odgałęzieniach sprawia, że 
        razie słabnięcia popularności jednych wariantów - rośnie 
        wzrost zainteresowania i rozwój innych. Czarne w tym 
        debiucie dążą do opanowania pola d4 i o przejęcie  
        inicjatywy na skrzydle hetmańskim. Białe natomiast o
        zawładnięcie skrzydłem królewskim.

                2.    Sg1 - f3        d7 - d6
                3.     d2 - d4        c5 x d4
                4.    Sf3 x d4       Sg8 - f6
                5.    Sb1 - c3        a7 - a6

        Po tym posunięciu powstaje pozycja "Wariantu Najdorfa w 
        obronie sycylijskiej"
. Nazwany nazwiskiem nasz ego rodaka 
        Mieczysława Najdorfa, który z powodzeniem stosował ten 
        system i wniósł wiele ciekawych idei w początkowym okresie 
        rozwoju tego debiutu. Ruch 5...a6 może wydawać się na 
        pierwszy rzut oka "mało rozwojowy". Zabezpiecza jednak pole 
        b5 i przygotowuje czarne do ruchu Hd8-c7 i przyszłych 
        działań zaczepnych na skrzydle hetmańskim.

                6.    Gc1 - g5        e7 - e6
                7.     f2 - f4

        Białe grają na skrzydle królewskim.

                7.      . . .        Gf8 - e7
                8.    Hd1 - f3

Plan białych to zabezpieczenie króla poprzez wykonanie długiej roszady i dalszy rozwój białopolowego gońca na d3. Ponieważ obie strony zroszują prawdopodobnie w przeciwne strony, więc nie obejdzie się bez szturmu pionkami na roszadę przeciwnika. Ten kto wyprzedzi przeciwnika w rozwoju i pierwszy zaatakuje, ten będzie dyktował warunki dalszej gry. Za strony czarnych należy spodziewać się takich kontrplanów jak: b7-b5, Gc8-b7, b5-b4 lub uderzenia w centrum przez e6-e5 co zwykle spowalnia atak białych pionków na skrzydle królewskim.

                8.      . . .        Hd8 - c7
                9.      O-O-O        Sb8 - d7
               10.    Gf1 - d3        h7 - h6
               11.    Hf3 - h3

          Grywa się tu też: 11.Gh4 Sc5. Wolęjednak ruch hetmanem na 
          h3 gdyż nie pozwala jeszcze czarnym na szybką mobilizację 
          i stwarza białym okazję do wciągnięcia przeciwnika w 
          pewien mało znany wariant...

               11.     . . .          b7 - b5
               12.     e4 - e5

Białe zaczynają akcję w centrum jako pierwsze mimo, iż punkt e5 jest opanowany przez czarne.

 

              12.       . . .         d6 x e5
              13.     Sd4 x e6 !  

          Wstęp do manewru, który ma celu zatrzymanie króla w 
          centrum, i gdy już znajdzie się na polu d8 - stwarzanie 
          silnego nacisku po linii d.

              13.       . . .         f7 x e6
              14.     Gd3 - g6+      Ke8 - d8

          Po 14...Kf8 15.Hxe6 i mat na f7.

              15.     Gg5 x f6

          Oczywiste, że po 15.Hxe6 czarne zbiłyby pionkiem h6 
          białego gońca, ale ruch Gxf6 jest ważny dlatego, że  
          likwiduje skoczka f6, który broni punktu d5, a przez to 
          ważne pole musi wejśc do gry biały skoczek.

              15.       . . .        Ge7 x f6
              16.     Hh3 x e6

Powstała ciekawa sytuacja.
Co osiągnęły białe oddając lekką figurę?
- czarny król został w centrum i 
  nie może uciec z pola d8
- białe opanowały punkt d5 co 
  pozwala im na włączenie
  skoczka do ataku (groźba 
  Sd5-b6
), a czarne nie mają 
  możliwości by tę dominację 
  neutralizować,


- biały goniec stanął najlepiej jak mógł. Teraz atakuje 
  pole e8 uniemożilwiając czarnym na oswobadzający 
  manewr Wh8-e8-e7, a poza tym może wkrótce zagrać 
  Gg6-f5
, zwiększając nacisk na skoczka d7.
- przez złą pozycję czarnego króla i związanie skoczka d7
  białe maja świetne perspektywy dalszego naciskania  na 
  ten punkt np. przez zdwojenie wież na linii d i w 
  końcu ruch gońcem na f5, po którym skoczek będzie 
  atakowany już 4 razy natomiast broniony (po jedynym 
  Wa8-a7
) tylko 3 razy.

              16.       . . .        Hc7 - c4

          Wszelkie wymiany są dla czarnych korzystne, mają przecież 
          figurę przewagi.

              17.     Sc3 - d5       Hc4 x a2

          Próba włączenia do gry czarnego gońca przez 17.exf4, nie 
          przechodziła, gdyż po 18.Whe1 następował mat na e8.

              18.     He6 - d6

          Grozi mat na c7. Obrona przez 18...Ha5 jest nieskuteczna, 
          gdyż po 19.Gf5 Wa7 20.Sb6 (lub 20.Sxf6) pozycja czarnych 
          była nie do obrony.

              18.       . . .        Wa8 - a7
              19.     Sd5 x f6       Ha2 - a1+

          Cała nadzieja czarnych w wyciągnięciu białego króla i 
          nękaniu go szachami. Biały król jednak spokojnie dotrze 
          na skrzydło królewskie, a groźby ataku na wrogiego króla 
          pozostaną.  Czarne mogły też grać: 19...gxf6 20.Hxf6+ Kc7 
          21.Hd6+ Ke7 22.Hb6+ Ke7 23.Hxa7
(i znów związanie skoczka 
          tym razem i po linii a) i dalej: 23...Ha1+ 24.Kd2 Hxb2 
          25.Gf5 Hb4+ 26.Ke2 Hc4+ 27.Ke1
z wygraną białych.

              20.     Kc1 - d2       Ha1 x b2
              21.     Kd2 - e2        e5 - e4

          Oddając pionka czarne mają nadzieję bądź na przesłonięcie 
          gońca (wtedy zbiją hetmanem na c2) bądź na Sxe4 (wtedy na 
          moment odciągnęłyby atakuącego skoczka).

              22.     Hd6 - b6+      Wa7 - c7
              23.     Sf6 x d7       Hb2 x c2+
              24.     Wd1 - d2       Hc2 - c4+
              25.     Ke2 - f2       Hc4 - c3

          Uniemożliwia odskok skoczka z szachem, (zginie nie 
          broniona wieża a2)

 

 

              26.     Wd2 - d4 !

          Bardzo dobre pole dla wieży. Po narzucającym się 26.Whd1 
          czarne mogłyby przedłużać grę: 26...e3+ 27.Hxe3 Hxe3+ 
          28.Kxe3 Wxd7 i wprawdzie białę zdobyłyby figurę po 
          29.Wxd7+ Gxd7 30.Gf5 ale czarne grając 30...Kc7 i Kb6 
          mogłyby stwarzać jeszcze pewne groźby dwoma wolnymi 
          pionkami.

              26.       . . .        Hc3 - c2+
              27.     Kf2 - g3       Gc8 x d7
              28.     Wh1 - d1   i czarne poddały się

 

                   powrót