Andrzej Nowicki (1000) - Włodzimierz Kozicki (1800)

 partia korespondencyjna 1983/84
I  Korespondencyjny Turniej "Relaksu i Kolekcjonera Polskiego"
                     

Pierwsza ładna partia i pierwszy poważny korespondencyjny turniej :) 
Miałem 14 lat,  żadnej kategorii i  tylko jedną książkę szachową, 
ale za to  sporo ambicji i woli walki :))


Gambit Królewski  [C37]

                 1.    e2 - e4        e7 - e5
                 2.    f2 - f4        e5 x f4
                 3.   Sg1 - f3

         Ważny ruch. Przed walką o centrum należy zabezpieczyć się
         przed szachem Hh4+

                 3.     . . .         g7 - g5

         Tzw."klasyczna" obrona w przyjętym gambicie królewskim.
         Czarne bronią pionka f4 i grożą kontrgrą po g5-g4

                 4.   Gf1 - c4       Sb8 - c6

         Próba zejścia ze ścieżek teorii. Zwykle grywa się tu 4...g4
         na co białe mogą grać 5.Se5 (gambit Salvio) lub poświęcić
         skoczka 5.O-O (gambit Muzio-Polerio) i uzyskać silny atak
         po linii f

                5.   Sb1 - c3         g5 - g4

         To "spóźnione" o jeden ruch posunięcie stawia białe przed
         trudnym wyborem.

                6.     O - O

         W duchu gambitu Muzio. Mimo, iż po wykonanych posunięciach
         4...g4 i 5.Sc3 

                6.      . . .         g4 x f3
                7.   Hd1 x f3

Białe poświęciły skoczka. Mają wzamian przewagę w rozwoju i silny nacisk na pionka f4. Gdyby nie ten pionek, pozycji czarnych nie dałoby się uratować. Teraz głownym celem gry czarnych będzie utrzymanie tego pionka jak najdłużej i zabezpieczenie własnego króla zanim atak białych po linii f nabierze siły. Jeśli im się to uda to przewaga materialna jaką już teraz posiadają będzie mieć decydujące znaczenie w końcowej części gry.

                7.     . . .         Gf8 - h6
                8.   Sc3 - d5

         Z atakiem na pionka f4. Atak poprzez centrum jest znacznie
         skuteczniejszy niż ten sam manewr poprzez np. 8.Se2 
         Skoczek na d5 oprócz dominacji w centrum i nacisku na 
         pionka f4 - atakuje punkt c7, przez co uniemożliwia 
         czarnym obronę piona f4 ruchem Hd8-g5 lub Hd8-h4.
         Poprzez "przywiązanie" czarnego hetmana do pionka c7  
         białe osiągają swoj pierwszy cel: los piona f4 jest     
         przesądzony

                8.    . . .          Sc6 - e5

         Czarne nie mogą obronić pionka, podejmują więc próbę 
         odciągnięcia atakujących go figur.

                9.   Hf3 - c3

         Białę atakując skoczka e5 i pośrednio wieżę h8 unikają 
         wymiany gońca c4. Ten białopolowy goniec jest szczególnie 
         cenny w tym debiucie, bez niego atak na punkt f7 nie byłby
         skuteczny.

                9.    . . .          Se5 - g6

         Wygląda logicznie. Czarne obroniły obie atakowane figury i 
         wzmocniły pionka f4. Niemniej czarne wykonując trzecie już 
         posunięcie tą samą figurą, dały białym możliwość 
         powiększenia przewagi rozwojowej. Należało grać 9...d6
         Dałoby to możliwość wyprowadzenia gońca c8 i przez jakiś 
         czas jeszcze nie pozwalało zagrać białym d2-d4 gdyż wtedy 
         nastąpiłaby wymiana skoczka e5 za gońca c4.

               10.    d2 - d4

         Całe centrum jest pod kontrolą białych. Pion f4 ginie.

               10.     . . .         Sg8 - f6
               11.   Sd5 x f4        Gh6 x f4

         Bicie skoczkiem nic nie zmieniało. Po wymianie 
         czarnopolowych gońców, na polu f4 stanęłaby biała wieża, 
         a po następnym Wa1-f1 nacisk na punkt f6 dawał białym 
         wygraną pozycję.

               12.   Gc1 x f4

         Para gońców w otwartej pozycji działą z wielką siłą. 
         Czarne skoczki mimo, iż stoją obok siebie to wcale nie 
         współpracują. Biały goniec f4 może w następnym posunięciu 
         skutecznie zaatakować skoczka f6.

               12.    . . .          Sf6 x e4

         Otwarcie linii na której znajduje się niezabezpieczony król
         jest bardzo ryzykowne. Inna sprawa, że i tak trudno byłoby 
         czarnym coś lepszego.

               13.   Wa1 - e1         d7 - d5

         Po 13...f5 następowało to co w partii.

               14.   We1 x e4+ !

Wieżę przyjąć trzeba. 
Jeśli nie to po: 14...Kd7 15.Gb5+ c6 16.Hh3+ czarne dostawały mata,
podobnie i po 14...Kf8 15.Gh6+ Kg8 16.Gxf7 mat.

               14.      . . .         d5 x e4
               15.   Gc4 x f7+       Ke8 - d7

         Po 15...Kf7 16.Gg5+ Ke8 17.Gxd8 Kxd8 18.Wf7 białe łatwo 
         wygrywały

               16.   Hc3 - h3+       Kd7 - c6
               17.    d4 - d5+

Ten ważny szach zamyka bezbronnego króla w kwadracie (a6-c6-c4-a4) z którego już nie ucieknie

 

               17.      . . .        Kc6 - b6
               18.    Hh3 - b3+      Kb6 - a6

         lub 18...Ka5 19.Gd2+ Ka6 20.Ha4+ Kb6 21.Ha5 mat.

               19.    Hb3 - c4+       b7 -b5

         Mat następował też po 19...Ka5 20.Gd2+ Kb6 21.Hb4+ i Ha5mat

               20.    Hc4 - c6+      Ka6 - a5
               21.    Gf4 - d2+       b5 - b4

         Na 21...Ka4 kończyło "ciche" 22.Hc5 i grożą maty: 23.Ha3#, 
         23.Hb4#, 23.b3#

               22.    Gd2 x b4+

         Likwiduje ostatniego obrońcę

               22.      . . .        Ka5 x b4
               23.     a2 - a3+      Kb4 - a5
               24.     b2 - b4 mat.


                 powrót