Jacek Warchoł (2000) - Andrzej Nowicki (1800)

                                            
IV Mistrzostwa woj.Podkarpackiego Spółdzielczych Domów Kultury
  29.10.2000  Mielec (tempo '30)

 

Gambit budapeszteński  [A51]

                 1.    d2 - d4       Sg8 - f6
                 2.    c2 - c4        e7 - e5

          Nie do końca poprawny debiut, ale obfitujący w ostre i 
          obosieczne pozycje. Czarne już w drugim ruchu ofiarowują 
          pionka, którego w dalszej grze odbijają. Najlepszą 
          kontynuacją dla białych jest przyjąć pionka po czym 
          korzystnie go zwrócić. Próba utrzymania zdobytego pionka 
          zwykle prowadzi do sytuacji, w której czarne uzyskują 
          przewagę w rozwoju i długotrwałą inicjatywę.

                 3.    d4 - d5

          Białe nie przyjęły pionka. Dla czarnych taka kontynuacja 
          jest korzystna. Rozwiną one gońca na c5, zagrają d7-d6 po 
          czym rozwiną drugiego gońca (Gf5 lub Gg4) i skoczka na d7.
          W takiej pozycji nie widać słabych punktów i łatwo o 
          wyrównanie.

                 3.      . . .       Gf8 - c5
                 4.   Sb1 - c3        d7 - d6
                 5.   Gc1 - g5 ?

          Błąd którego czarne nie wykorzystały.

                 5.     . . .        Gc8 - g4 ?

          Za szybko zagrane. Należało grać 5...Gxf2+ 6.Kxf2 Sg4+
          7...Hxg4. Czarna zdobywały pionka z bardzo dobrą pozycją.

                 6.    h2 - h3       Gg4 - h5
                 7.   Gg5 x f6

          Słaby ruch. Białe wymieniają gońca za skoczka mimo, iż 
          nie były do tego zmuszone.

                 7.     . . .        Hd8 x f6
                 8.    Hd1 - a4+

 

Kolejny niedokładny ruch. Teraz czarne efektownie przejmują inicjatywę.

                 8.     . . .         b7 - b5 !

          Atak na hetmana nie daje białym czasu na obronę punktu f2.
          Jeśli teraz nastąpi 9.Hxb5+ to czarne zagrają 9...c6
          przystąpią do ataku jako pierwsze.

                 9.    Sc3 x b5      Hf6 x f2+
                10.    Ke1 - d2        O - O !

          Biały król stanął nieciekawie. Należy szybko rozwinąć 
          figury. Czarne nie obawiają się utraty wieży. Po 11.Sxc7
          zagrają 11...Sd7 i ich figury szybko wejdą do akcji:
          np.12.Sxa8? Ge3+ 13.Kc2 Gg6+ i 14...Sc5, albo 12.Hxd7? 
          Wab8 13.Sb5 a6
i czarne odbijają figurę nadal atakując.

                11.    Ha4 - b3      Sb8 - d7

          Czarne chcą szybko wprowadzić swoją wieżę na linię b
          Grozi  12...a6 i 13..Wab8

                12.     g2 - g4

          Białe chciałyby uzyskać tempo by rozwinąć swoje figury.

                12.     . . .         a7 - a6

          Czarne nie angażują się na skrzydle królewskim dążąc za 
          wszelką cenę do otwarcia linii b i ataku na skrzydle 
          hetmańskim, gdyż tam znajduje się król przeciwnika.

                13.     g4 x h5       a6 x b5
                14.     c4 x b5

          Po biciu hetmanem rozstrzygało Wa8-b8 

                14.     . . .         e5 - e4

          Ten ruch ma na celu odebranie białym kontroli nad polem f3
          i uzyskanie punktu przerzutowego dla skoczka. Białe nie 
          zagrają Sf3, ani też nie wymienią hetmanów przez Hf3
          Mniej efektowne chociaż równie skuteczne było: 14...Hd4+ 
          15.Kc2
(nie można 15.Ke1 bo 15...Gb4+) 15...He4+ 16.Hd3 
          Hxh1

                15.     h5 - h6     Wf8 - e8

          Pionkiem h6 nie należy się przejmować. Nawet jeśli białe 
          zbiją h6xg7 to czarne nie będą reagować, wykorzystując 
          białego pionka jako ochronę dla swojego króla.

                16.     h3 - h4

          Białe chcą z tempem wyprowadzić skoczka (Sg1-h3)

                16.     . . .       We8 - e5

          Grozi 17.Hd4+ i 18.Wxd5

                17.    Kd2 - c2     Gc5 - b6

          Ustępuje pole skoczkowi

                18.    Sg1 - h3     Hf2 - c5+
                19.    Kc2 - b1     We5 x d5
                20.    Gf1 - g2     Hc5 - d4

          Nie pozwala białym na przejęcie kontroli nad d1

                21.    Hb3 - c3

          Należało grać 21.Sf4

                21.     . . .       Wd5 x b5

          Po otwarciu linii b czarne szybko rozstrzygają partię na 
          swoją korzyść

                22.    Wh1 - c1     Wa8 - b8
                23.     e2 - e3

                23.     . . .        Wb8 x b2+ !

          i białe poddały się


          Wieżę przyjąć trzeba. Po 24.Kxb2 nastąpi 24...Ga5+ 
          a po 24.Hxb2 Hd3+ i Gc5 z łatwą wygraną

   

                    powrót